Erilaiset mehiläislajit pölyttävät noin 80% kaikista maailman kasvilajeista. Mehiläisten ja muiden pölyttäjien määrä on laskenut rajusti viime vuosikymmenien aikana. Suurimmat syyt pölyttäjien vähenemiselle ovat ilmastonmuutos, sopivien elinympäristöjen väheneminen sekä hyönteismyrkkyjen lisääntynyt käyttö. Jos pölyttäjien väheneminen jatkuu, maailman ruoantuotanto vaarantuu.

Oma mehiläispesä yrityksen vastuullisuustyökaluna

Mitä jos yrityksenne voisi olla mukana taistelussa pölyttäjien vähenemistä vastaan, ja sitä kautta auttamassa sekä luonnon monimuotoisuuden että maailman ruoantuotannon turvaamista? Aloitimme yhteistyön Korpikuusikon Hunajan kanssa, jotta voisimme tarjota asiakkaillemme monipuolisempia työkaluja biodiversiteetin säilyttämiseksi. 

Korpikuusikon Hunajan tarina alkoi vuonna 2015, kun perustaja Teemu Aittamaa osallistui kaverin innoittamana muutaman päivän kestävälle mehiläiskurssille. Ensimmäisen kahden tunnin jälkeen insinöörinä tuolloin työskennellyt Teemu oli myyty. Raitapukuisten pörriäisten maailma imaisi miehen mukanaan ja nyt Korpikuusikon Hunajalla on noin 100 mehiläispesää ja 5 000 000 mehiläistä. Korpikuusikon Hunaja tarjoaa myös yrityksille mahdollisuuden oman mehiläispesän hankintaan.

Oma mehiläispesä on yritykselle konkreettinen ekoteko: yksi pesä antaa luonnolle noin 50 000 mehiläistä, jotka pölyttävät jopa 10 miljoonaa kukintoa vuoden aikana. “Mehiläispesä on näkyvä ympäristöteko ja merkittävä tapa tuoda esiin yrityksen arvoja”, Teemu toteaa. Korpikuusikon Hunaja vastaa pesien ympärivuotisista hoitotoimenpiteistä.

Sertifioitua laatuhunajaa omasta pesästä

Mehiläispesistä saatu hunaja voidaan jalostaa uniikeiksi liikelahjoiksi - miltä kuulostaisi esimerkiksi purkillinen yrityksen logolla varustettua oman pesän hunajaa taikka purnukallinen tästä herkkusuiden kullasta valmistettua huulivoidetta? Täysin kotimainen Korpikuusikon Hunaja on sertifioitu laatuhunajaksi ja kaikki yrityslahjat pakataan käsin. Pakkauksissa käytetyt materiaalit ovat laadukkaita ja kierrätettäviä. “Oman pesän hunaja liikelahjana on yrityksen vastuullisuuskäyntikortti, joka tekee lähtemättömän vaikutuksen”, Teemu mainitsee. Viime vuonna Korpikuusikon Hunajan pakkaus äänestettiin Euroopan kauneimmaksi ruokapakkaukseksi.

Tietoisuus pölyttäjien tärkeydestä kasvussa

Teemu iloitsee, että ihmisten tietoisuus mehiläisten ja muiden pölyttäjien tärkeydestä luonnolle on viime vuosina kasvanut. Korpikuusikon Hunaja sai viime vuonna mahdollisuuden olla mukana levittämässä pölyttäjien ilosanomaa osana Ylen Pelasta pörriäinen -kampanjaa. Tampereen Finlaysonin tehdasalueen katolla sijaitsevan mehiläispesän elämää pääsi seuraamaan viime kesän ajan Yle Areenan Pörriäislivessa. Kamerat seurasivat pesää suorana läpi vuorokauden ja Pörriäislive tavoitti jopa 500 000 suomalaista.