Kevät vaihtuu vihdoin kesään. Osa kevään vahvoista vihertrendeistä seuraa mukana myös kesään ja syksyyn. Huhtikuussa Milanon huonekalumessuilla nähtiin valtavasti viherkasveja ja luonto oli läsnä jopa virtuaalisesti. Luontoa koetaan nyt vahvemmin kaikilla aisteilla, kun näyttävien viherseinien ja suurten puiden lisäksi luontokokemusta täydentävät äänet ja tuoksut. Luonnon haaliminen ympärille kuvastaa vahvasti ajan henkeä ja vihreitä arvoja.

“Tämän vuoden trendeihin vaikuttaa entistä vahvemmin huoli ympäristöstä. Se näkyy monen yrityksen sekä kuluttajan arvoissa ja teoissa. Ei siis ihme, että sen myötä halutaan panostaa vihreyden ja luonnon kokemiseen niin toimitiloissa, messuosastoilla kuin myös kotioloissakin. Kasveilla ja erilaisilla luontoelementeillä haetaan elämyksellisyyttä ja yhteyttä luontoon. Keväällä tämä näkyy voimakkaammin, kun palaudutaan pimeästä talvijaksosta, kesällä nautitaan luonnon vehreydestä täysin rinnoin ja syksyllä yritetään taas tuoda mahdollisimman paljon vihreyttä sisälle,” kuvailee suunnittelijamme Liivika Muur.

Innogreen vihreys trendit 2019

Näistä trendeistä emme halua päästää irti:

1. Kasvien käyttö tilanjakajina ja tunnelman luojina

Isot puut, pensaat ja palmut ottavat itselleen tilaa ja korostavat tilan kokoa. Erilaisia kasveja, värejä, muotoja ja pintoja yhdistellään rohkeasti ja ennakkoluulottomasti, jotta saadaan luotua jopa dramaattista tunnelmaa. Kasvien avulla jaetaan ja luodaan erillisiä tiloja. Toimisto tai muu tila saa väriä ja viihtyisyyttä luonnon omilla tilanjakajilla.

“Milanon huonekalumessuilla isoja puita oli sijoiteltu hienosti jakamaan tiloja. Puut ja muut isot kasvit sopivat tähän tarkoitukseen mainiosti. Kasvit ovat myös ekologisempi ratkaisu tilanjakajaksi. Kasveilla voidaan helposti sisustaa, kun kaivataan uutta ilmettä. Sekin on ekologisempaa kuin esimerkiksi uusien kalusteiden ostaminen”, kertoo suunnittelijamme Elina Nieminen.

InnoGreen Milano puut trendit

2. Suuret viherelementit tuovat metsän sisätiloihin

Luonto valtaa sisätilat isoina, jopa jättimäisinä, pintoina. Luontoaiheiset muraalit, oksakatot ja muut isot rakennelmat ovat suosittuja. Olemme huomanneet, kuinka kasveja ja vihreyttä käytetään rohkeammin myynninedistämistarkoituksiin ja yritysten julkisuuskuvan parantamiseen.

“Milanon messuilla koin, että yritykset jopa kilpailivat sillä, että kuka näyttävämmin tuo kasvillisuutta osastolleen tai showroomilleen. Mitä erikoisempi ja vaikuttavampi tapa käyttää luontoelementtejä, sitä paremmin jää mieleen. Samalla kaikki luontoon liittyvä saattaa kuvastaa yrityksen toisinaan jopa ekologisia tuotantotapoja tai vihreitä arvoja. Tätä trendiä on havaittavissa myös Suomessa ja odotan näkeväni paljon vihreää myös tulevan syksyn Habitaressa,” Liivika Muur kuvailee.

InnoGreen trendit Milano

3. Kokonaisvaltainen luontokokemus

Tuoksujen ja äänien avulla luodaan kokonaisvaltainen luontoelämys. Luonnon läsnäolo ja vaikutus hyvinvointiimme vahvistuu, kun visuaalisen ärsykkeen lisäksi voimme kuulla luontoääniä, kuten lehtien havinaa tai tuulen ääntä, ja haistaa tuoksuja. Tuoksuja käytetäänkin hyväksi esimerkiksi kauppakeskuksissa myynnin lisäämiseksi sekä yleisen tunnelman parantamiseksi. Monet viettävät sisätiloissa suuren osan päivästään, joten tällaiset luovat keinot luonnon tuomiseksi lähemmäksi ihmistä ovat erittäin tervetulleita.

“Rohkeimmat yritykset hyödyntävät myös luonnon tuoksuja ja ääniä. Kun asiakkaana pääsee tällaista kokemaan, saa ikään kuin lyhyen pakomatkan urbaanista ympäristöstä. Luonto voimistaa positiivista asiakaskokemusta,” mietiskelee Liivika Muur.

Kuvat Milanon huonekalumessuilta huhtikuulta 2019.

InnoGreen vihertrendit MilanoInnoGreen vihertrendit MilanoInnoGreen vihertrendit Milano