Olet varmasti kuullut asiakaskokemuksesta, mutta oletko kuullut työntekijäkokemuksesta?

Asiakaskokemus on sinällään helppo ymmärtää — se on asiakkaan kokeman palvelun laatu eri kohtaamispisteissä yhdistettynä tuotteen laatuun. Asiakkaalle syntyy kokonaiskuva läpikäydystä ostoprosessista, joka tunnetaan kansankielessä asiakaskokemuksena.

Tarjotakseen parempia asiakaskokemuksia asiakkailleen on monen yrityksen huomio kääntynyt yrityksen työntekijöihin. Ilman tyytyväistä ja hyvinvoivaa henkilökuntaa on vaikea tarjota hyviä asiakaskokemuksia. Eihän kenellekään ole luonnollista hymyillä ja palvella silloin, kun kaikki ärsyttää.

Kärjistettynä työntekijäkokemus kattaa työntekijän koko elinkaaren työnhausta työsuhteen loppuun asti. Kaikki näiden kahden pysäkin välillä tapahtunut vaikuttaa työntekijäkokemukseen. On huomattavaa, että työntekijöiden vaihtuvuus pienenee, kun työntekijöistä pidetään huolta.

Vihersisustus: viherseinä, kasviseinä by InnoGreen

Työntekijäkokemuksella on väliä

Vuosikymmeniä sitten ketään ei kiinnostanut työntekijän hyvinvointi - valta oli työnantajalla. Työnantaja saneli, mitä työtä tekijän tulee tehdä ja millä tuloksin ilman mitään seuraamuksia. Mikäli työntekijä ei suoriutunut tehtävästään hänet vaihdettiin kylmästi uuteen.

Yritykset eivät myöskään osanneet ajatella, että työntekijöiden osallistamisella tai inspiroinnilla voitaisiin saada enemmän tulosta. Kattavien tutkimusten sekä työntekijän arvonnousun myötä tilanne onkin alkanut kääntyä päälaelleen.

Koska valta siirtyy kovaa vauhtia työnantajilta työntekijöille, ja koska kilpailu oikeanlaisesta osaamisesta on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin, on työnantajien keksittävä uusia keinoja talenttien houkuttelemiseksi omiin riveihinsä. Tässä yritysten taistossa työnantajamielikuva on kovaa valuuttaa.

Kirjoitimme työhyvinvoinnista oppaan. Mikäli koet asian itsellesi tärkeäksi, lataa ilmainen oppaamme täältä. Opas esittelee työviihtyvyyttä parantavia avainseikkoja sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta.