Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Analysoimme evästeiden avulla kerättyjä kävijätilastoja ja tietoja voidaan käyttää mainonnan kohdentamiseen muilla sivustoilla.
Voit halutessasi myös kieltää seurannan ja evästeiden käytön. Lisätietoja
Helposti unohtuu, kuinka moni asia vaikuttaa työntekijän työtehoon ja -tyytyväisyyteen. Palkka on itsestäänselvyys, mutta on monta sudenkuoppaa, joihin moni yritys arjessaan putoaa. Näitä ovat muun muassa fyysinen työympäristö ja sen siisteys, toimiston lämpötilan vaihtelut ja johdon sekä muiden työntekijöiden asenteet.
Mikään ei saa työntekijää stressin partaalle niin kuin tunkkainen ja sekainen toimisto, jossa on aina liian kylmä tai kuuma.
Siisti, mietitty sekä tarkoituksenmukainen toimisto ylläpitää rauhaa ja voimistaa yhteenkuuluvuutta. Samalla tuottavuus ja tyytyväisyys lähtevät kasvuun. Tällaiset muutokset vaativat usein pieniä investointeja omaan toimistoon.
Työn tekeminen epäsiistissä toimistossa, joka toimii pahimmillaan vanhojen dokumenttien ja toimistotarvikkeiden varastona, turhauttaa ja lamaannuttaa työntekijöitä. Myös työhön sopimattomat työkalut ja -pisteet pudottavat työntekijöiden tahtotilaa ja tuottavuutta.
On hyvä varmistaa, että toimistossa on riittävästi, mutta ei liikaa, varastotilaa sekä kaapistoja, joihin irtotavarat saadaan helposti kätkettyä. Varmista myös se, että toimistostasi löytyy riittävästi kierrätyspisteitä, jotta käytetyistä tavaroista pääsee helposti eroon. On mahdollista myös valita vapaaehtoinen työntekijä, joka huolehtii käyttämättömät ja vanhat tarvikkeet ja dokumentit kierrätykseen ennen kuin ne tukkivat työpisteet.
On myös hyvä käydä läpi kaikki toimistokalusteet — kysy työntekijöiltäsi puuttuuko heidän pisteeltään mitään olennaista. Varmista, että työasento on ergonominen ja että kaikilla on mahdollisuus parhaaseen mahdolliseen työasentoon. Vanhoista ja rikkinäisistä tuoleista on uskallettava luopua. Jos et istuisi siinä kotonasi, miksi käyttäisit sitä joka päivä työpaikallasi?
Lue lisää vinkkejä, miten tehdä toimistosta viihtyisämpi, lataamalla maksuton Minä viihdyn -oppaamme täältä.
Avokonttorit ovat herättäneet kovasti keskustelua — onko taustamelu hyvästä vai pahasta? Siinä, missä tasainen taustamelu voi nostaa tuottavuutta ja luovuutta, kovat yllättävät äänet keskeyttävät ja vaikeuttavat keskittymistä omaan työhön.
Oli toimistosi sitten avokonttori tai ei, on melutaloon hyvä kiinnittää huomiota. Varmista, että palaverit pidetään suljetuissa tiloissa, ja että keittiö tai muu taukohuone ei ole lähellä työpisteitä. On myös hyvä varmistaa, mikäli mahdollista, että työntekijöilläsi on mahdollisuus vetäytyä hiljaisiin tiloihin tekemään työtä, joka vaatii tarkkaavaisuutta. Avokonttorissa tiloja voidaan myös jakaa sisustuksellisilla elementeillä, jotka parantavat viihtyvyyttä melun vaimentamisen lisäksi.