Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Analysoimme evästeiden avulla kerättyjä kävijätilastoja ja tietoja voidaan käyttää mainonnan kohdentamiseen muilla sivustoilla.
Voit halutessasi myös kieltää seurannan ja evästeiden käytön. Lisätietoja
Espoossa sijaitsevassa Kauppakeskus Sellossa käy tuhansia ihmisiä päivittäin. Kauppakeskuksen rooli on muuttunut yhä enemmän kauppakeskittymästä kohtaamispaikaksi, jonne saavutaan ystävien ja perheen kanssa viettämään aikaa ja viihtymään. Näin ollen sisä- ja ulkotilojen viihtyvyys on entistä suuremmassa roolissa. Olemme tehneet Kauppakeskus Sellon kanssa jo pidempään yhteistyötä vihersisustuksen puitteissa. Tällä kertaa yhteisenä tavoitteena oli luoda uniikki katseenvangitsija.
Euroopassa viherseiniä ja yllättäviä vihersisustusratkaisuja nähdään hieman enemmän kuin Suomessa, mutta muutosta on selkeästi ilmassa. ”On huomattavissa, että perinteinen ruukkuistutus ei enää riitä. Halutaan jotain erikoisempaa ja sellaista, joka tuo tilankäyttäjille elämyksiä”, kertoo Jaakko Pesonen, InnoGreenin osakas ja yksi velhoista vihertornin takana.
Idea vihertornin rakentamiseen lähti Kauppakeskus Sellon intohimosta ympäristöasioihin. Vihertornilla Sello halusi tuoda esiin tärkeitä ympäristöön ja kierrätykseen liittyviä arvoja, juhlistaa juuri ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena saatua Leed -sertifikaattia sekä luonnollisesti parantaa kauppakeskuksen viihtyisyyttä entisestään. Tornin lähes 900 kasvia istutettiin, eli pussitettiin, SACK -kasvatuspusseihin yhdessä Sellon asiakkaiden kanssa.
Tornia varten rakennettiin automaattinen altakastelujärjestelmä sekä alumiinikehikko, jota ympäröi kasviosat. Kuhunkin hyllyä muistuttavaan kasviosaan mahtuu neljä kasvia, ja jokaiseen tornin kerrokseen yhteensä 12 kasvia. Tornin altakastelujärjestelmä takaa sen, että kasvit kautta tornin saavat juuri oikean määrän vettä ja ravinteita pysyäkseen kukoistavina. (Lue lisää kasviseiniemme teknisestä toteutuksesta.)
Sellon vihertornin kasveja huolletaan säännöllisesti. Samoin vaihdamme paikoilleen kausikasvit, jotta tornissa riittää ihmeteltävää myös uudemman kerran.
”Odotamme wow-efektiä. Ja sitä kautta myös sanaa eteenpäin, että Sellossa on jälleen jotain katsomisen arvoista uutta ja ihmeellistä”, kertoo Sanna Kouvalainen, Kauppakeskus Sellon markkinointipäällikkö.